torsdag 13 februari 2014

9abc - Working with your essays

1. Write your essay in a Google Document
2. Use the Google spell check to correct spelling and grammar mistakes
3. Share your text with your partner
4. Read your partner's text and give comments on it according to the questions below
5. Share your notes with your partner and me
6. Improve your text with the comments you got from your partner and with your own ideas
7. Share your revised and final version of your text with me



Peer Edit with Perfection!

There are three steps to good peer editing:

1. Compliment the author

• What are a few things that you liked about the author’s writing?

2. Make specific suggestions regarding the author’s

• Word choice
• Use of details
• Organization
• Sentence length
• Topic

3. Mark corrections on the writing piece

• Look for spelling, grammar, and punctuation mistakes.


In addition, remember to:
• Stay positive!
• Be specific!




Copyright 2004 IRA/NCTE. All rights reserved. Image copyright 2004 Microsoft Corporation. All rights reserved. ReadWriteThink materials may be reproduced for educational purposes.


Relevanta kunskapskrav

                      E                                                     C                                                 A


I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig enkelt, begripligt och relativt sammanhängande.

I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.

I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, tydligt och sammanhängande.


Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.

Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.

För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna framställningar.


I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.

I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

I muntlig och skriftlig interaktion i olika sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar